Zapisz się na newsletter i otrzymuj darmową wiedzę o żeglowaniu
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Po długoletnim zapomnieniu, ten najbardziej charyzmatyczny ośrodek szkolenia młodych żeglarzy doczekał się przywrócenia dawnej świetności. Przez dekady zapomniany, zaniedbany i bez strategicznego własciciela z roku na rok popadał w ruinę. Na szczęście dane było przywrócenie dawnej swietności, a może i nawet uzyskania więcej niż było kilkadziesiąt lat temu.
Trzebież, malowniczo położona dawna osada rybacka po zachodniej stronie miejsca w którym Odra wpada do Zalewu Szczecińskiego. Mozna powiedzieć, że jako port jest „oknem” na szerokie wody zarówno Zalewu Szczecińskiego jak i Morza Bałtyckiego.
Po kompletnej rewitalizacji mariny, zostały zbudowane pływające pomosty wraz z Y-bomami pozwalające na cumowanie około 150 jachtów. Dla żeglarzy w cenie opłaty portowej są dostępne toalety, prysznice, woda i prąd na pomoście. Mozna także oddać ścieki.
Na Nabrzeżu Urzędu Morskiego znajduje się całodobowa stacja paliw dla jednostek pływających.
Po uzgodnienu z Bosmanem portu jest możliwośc skorzystania ze slipu oraz dźwigu portowego o udźwigu 30 ton.
W bezposredniej bliskości mariny znajdują się sklepy spożywcze umożliwiające uzupełnienie zapasów prowiantu.
Tuż za ogrodzeniem portu znajdziemy przyjemne tawerny ze smacznym piwem i swieżą rybą.
Ze względów nautycznych, Trzebież jest portem uniwersalnym pozwalającym w zależności od pogody skorzystanie z wejścia od południa lub od północy. Marina jest osłonieta od strony wschodniej przez sztuczną wyspę refulacyjną, która zapobiega pojawianiau się niekorzystnego falowania przy silnych wschodnich wiatrach.
Do portu można podejść od strony południowej i północnej. Oba wejścia są oznakowane. Ich osie wyznaczają nabieżniki świetlne, ułatwiające żeglugę w dzień i w nocy. Podejście południowe zaczyna się na Roztoce Odrzańskiej przy zielonej pławie nr 15, zlokalizowanej po lewej stronie toru ze Szczecina do Świnoujścia. Wybierając wejście południowe, najpierw mijamy pławę lewą burtą i kierujemy się kursem 301,2°. Aby ułatwić sobie wpłynięcie do portu, musimy ustawić się w linii nabieżnika. W połowie drogi mijamy dwie pławy TS‑1 i TS‑2, następnie zaś wpływamy w główki portu. Wchodząc, po lewej strony, najpierw mijamy basen handlowy ze Stocznią Jachtową oraz bazą SAR, nabrzeże Urzędu Morskiego oraz stację paliw. Pławę nr 15 zostawiamy po lewej burcie. Płynąc z Zalewu Szczecińskiego, podejście zaczynamy od pławy TN‑A. Po jej minięciu obieramy kurs 150°. Po drodze mijamy pławy TN‑B, TN‑C, TN‑D, TN‑E, aż osiągniemy główki portu. Aby ułatwić sobie wejście, musimy ustawić się w linii świetlnego nabieżnika (150,2°). Świetlną pławę TN‑A i pozostałe nieświecące pławy pozostawiamy po prawej burcie. Na wysokości pławy TN‑D musimy szczególnie uważać, ponieważ mogą wystąpić spłycenia.
Przy podchodzeniu do portu mile widziane jest zgłoszenie się do Kapitanatu Trzebież na kanale 71 przez jachty wyposażone w radia VHF.
Mankamentem mariny Trzebież jest, że przy wiatrach z kierunków północnych w basenie Centralnego Ośrodka Żeglarstwa powstaje dość silnie zafalowanie i prąd południowy osiągający do 1 węzła prędkości. Przy wiatrach południowych falowanie jest znacznie mniejsze, prąd jednak ma podobną siłę, ale kierunek północny.